learning (142) diary (105) picture (92) religion (91) recipe (35) IT (25) others (25) iium (24) video (17) language (14)

Saturday, February 25, 2012

Aku suka tengok drama ni...best.... T.A.P.I........

I went to some talk about politics or aka siasah in arabic. Siasah is part of islam and CANNOT be separated!
remember that ya..
below is the things that i really likes and my heart move a bit after listening to a very deep explaination. here is only the summary from what i remember and understand.
so, please read carefully and open your eyes a big as cat's eye in the night.
maksiat makin berleluasa. siapa punya tanggungjawab untuk ubah & perbetulkan keadaan yang semakin kritikal? adakah anda mengaku muslim? apa buktinya? jawapannya adalah D.A.K.W.A.H..

kalo tgk serbia dulu2, teruk org kafir 'kerjakan' orang islam (cepat google cari apa yang jadi kat org serbia dulu2). sbb apa boleh gitu?sbb org 'kafir' yg memerintah. kita boleh ckp, tu orang kafir, kira ok la juga (walaupun mmg xok pun), tapi kalo orang yg mengaku islam, tapi terang2 langgar perintah allah, kita pulak pilih dia....maka anda juga akan bertanggungjawab thadap dosa yang dilakukan oleh calon tersebut.

pemimpin byk langgar perintah tuhan. minum arak, rasuah, halalkan hiburan melampau & mcm2 lagi. sanggup anda lihat?(lihat dan TAK LAKUKAN APA2 SEUMPAMA ANDA BERSETUJU DGN APA YG DIA LAKUKAN) oh tidakkk!! siapa yang pilih pemimpin? kenapa pilih orang begitu?
rakyat?atau......erm...disebabkan ada penyelewangan?

klo kat mesia ni, melayu la majoritinya. senang cakap( & ramai orang claim), org melayu ni orang islam la kn. tapi kenapakah org islam pilih pemimpin yg tak mengamalkan islam? sebenarnya serius kah anda nak islam atau hanya sebab ramai orang islam..parents anda islam..jadi, ter'paksalah' jadi muslim?

Meh baca contoh biar senang faham skit. Mickey tengah sembang dengan Mong.



Mickey: Hang orang islam ke? 
Mong: Yeah, mestilah. Dah 20 tahun dah aku islamnya. Lahir2 dah islam pun. Pasai pa tanya soalan pelik ngat ni?

Mickey: ooo...tak la. saja aku tanya. aku cuma pelik. kenapa masyarakat makin teruk. akhlak makin tak keruan, pergaulan bebas lelaki perempuan jadi biasa, kalo orang tu ada couple kira benda biasa. Pastu satu lagi yang aku pelik, drama sekarang ni. Aku ada la tertengok satu drama tu. Drama melayu. Fuyoh, kalah drama orang putih atau sama ja dengan orang putih.
Mong: omgg, drama tu!!! aku tau!!! awww, best!!!...drama.........

Mickey: tau2 sorang sudah. aku tak habis cakap lagi. Drama tu ada benda2 yang tak sepatutnya di lihat. Kalo orang tengok drama 'video lucah' terus bising cakap dosa la..and macam2 lagi. Tapi kenapa kalau drama tu, dah nak setanding video lucah dah kot..tapi riuh mulut orang dok cakap dia tengok.hilang malu dah ke apa?
Mong: Hang ni macam orang perempuan la dok beleter. Ala.. benda biasa la tu.. tak dak apa eh. orang yang tengok tu tak buat benda yang dia tengok pun.

Mickey: ok, sebenarnya aku nak bagitau yang tu la. orang islam sendiri yang dah bertahun2 islam, tapi semakin hilang perasaan malu, hilang perasaan benci kepada maksiat. Bukankah islam ajar supaya kita mencegah perkara mungkar? kalau tengok ada perkara mungkar, cegah. Ni tak. Sebar2kan lagi...cakap kat semua orang yang "aku ada tengok drama ni..bestt..." sampai bila nak hidup macam ni?

kita nak ke, suatu hari nanti semua orang kafir yang memusuhi islam (ini termasuklah orang islam tapi terang2an menentang hukum2 Allah) memerintah malaysia & menghalang semua aktiviti kita seperti solat, puasa & sebagainya? Nak tunggu jadi macam Turki? Nak tunggu kena seksa oleh yahudi laknatullah baru nak sedar & perjuangan kan islam?? kita tak tahu berapa lama kita akan hidup. jadi selagi masih bernafas, apa kata bangun pagi setiap hari, niat untuk dakwah. memangla sesetengah orang sibuk tapi kalau ada peluang kita ambil dan guna untuk dakwah. Dakwah ni tak terhad kepada mengajak buat baik. Dakwah ni juga adalah mencegah mungkar. Dakwah ni wajib sebenarnya. Tapi tak semua orang yang dilahirkan islam tahu & sedar. Jadi pada yang dah tahu & sedar, ajaklah kawan2 anda. (sebenarnya tak wujud term orang islam sejak lahir. penjelasannya: kita akan dikira islam sekiranya kita mengamalkan apa yang islam suruh seperti solat 5 waktu, puasa, melaksanakan amar makruf nahi mungkar. ya la kan. siapa yang nak mengaku k0 pengikut aku kal0 k0 tak ikut apa yang aku suruh?)

Kita mesti nak masuk syurga sama-sama kan? Jadi jom berusaha yang terbaik! *peace*

1 comment:

dewdrop said...

faham aja bah. it's a good post, tak tipu :)