Angkat Emas 10 Tan - Cik An dan Cik Ra [KPJ1]

Assalamualaikum,

Apa khabar iman kita? Sudah memberi makan kepada roh? Kali ini, jom kita baca cerita di bawah ini dan cuba cari dan senaraikan sebanyak mungkin pengajaran yang anda dapat.

Memperkenalkan watak utama dalam kisah ini iaitu :
Cik Ra atau lebih dikenali dengan encik kura-kura.. Cik Ra tak hidup seorang diri dan sangat peramah. Cik Ra mempunyai ramai kawan.


Cik An juga dikenali sebagai encik anjing.

Pada 1000 tahun lalu,tempat cik Ra dan cik An mengalami kemarau. Jadi mereka kena berpindah ke tempat lain. Koloni Cik Ra yang sangat rajin ada banyak harta karun. Jadi banyak barang-barang yang kena angkut, umpama seberat emas ini.


Nak cakap banyaknya barang yang perlu mereka bawa.
Harta tu semua milik koloni Cik Ra. Beberapa ekor kura-kura telah ditugaskan untuk menjadi ketua dan mengangkut barang-barang tersebut. Tetapi disebabkan beban yang berat, ketua tersebut telah menyarankan agar beban tersebut dibahagi sedikit seekor dan cadagan tersebut telah dipersetujui dan dipatuhi oleh semua masyarakat tersebut dengan sebulat suara.

Koloni Cik An ada juga barang yang perlu dibawa tapi separuh daripada barang koloni Cik Ra. Dua-dua koloni anjing dan kura-kura perlu cepat2 cari tempat untuk tinggal sebab dengar khabar tempat baru yang dituju tu sempit. Jadi cepat2 la bertolak kedua-dua koloni. Mereka perlu lalu berbagai jenis halangan untuk tuju tempat tu. Tapi antara tempat yang paling susah sikit kat laut cam bawah ni. Kena lintas laut.


Disebabkan jalan jauh, koloni Cik An banyak kali terpaksa berehat. Tapi Koloni Cik Ra tak payah berehat sebab mereka boleh tolong menolong antara satu sama lain. Cik Ra akan tolong kawan - kawan lain. Jadi kawan yg dibawa kat atas belakang  boleh berehat. Jadi, perjalanan terus selama beberapa hari dan akhirnya koloni cik Ra yang berjaya sampai dulu ke destinasi yang dituju. Koloni Cik An pulak tak sampai2 sampai sudah sebab ada yang jatuh sakit dan tak dapat nak menyeberang laut..

Jadi pengajarannya?

Perkara yang penting yang mahu ditekankan untuk kisah di atas ialah kepentingan bekerjasama dan berada dalam suatu kelompok (atau lebih mudah dipanggil dengan Jamaah). Dakwah merupakan satu perjalanan jarak jauh ditambah pula dengan beban berat yang perlu dipikul sepanjang jalan. Jadi, kita amat memerlukan satu kelompok dan kawan-kawan yang bersama-sama membantu dalam perjalanan kita. Bila kawan kita letih, kita pulak menghulurkan bantuan.

Cuba imagine kalau emas yang berat berkilo-kilo hanya dipikul oleh beberapa ekor kura-kura dengan anggapan, itu hanyalah kerja sebahagian kura-kura yang telah dibayar gaji untuk mengangkat barang tersebut.


Comments