Recipe - Murtabak Daging

Assalamualaikum, Ni hao, konnichiwa....

Kali ini akan banyak post berkaitan resepi masakan yang saya suka makan... opssss... tapi walaupun suka makan, tapi mesti makan seimbang dan berkhasiat dan terkawal dan macam-macam syarat lagi la kan... Jaga makan adalah sebahagian daripada menjaga kesihatan dimana kalau tak sihat, macam mana nak beribadah kan...?

Cuba cek BMI anda normal ke tak? Kalau tak normal, cuba kurangkan carbo dan banyakkan sayur-sayuran hijau serta buah-buahan. Kurangkan makanan manis seperti air overdose sweet macam kat kedai mamak.

Berikut adalah bahan-bahan untuk murtabak.

UNTUK KULIT
  1. Tepung 150g
  2. Garam 1/2 sudu teh
  3. Air secukupnya
  4. Minyak sapi 20g



- Campurkan semua bahan dibawah ini dan uli sampai jadi doh. Pastikan doh ni lembut supaya nanti waktu nak canai buka dia elastik dan tidak mudah terkoyak. Tambah air sikit-sikit. Teknik gaul cara 'menumbuk' baru la tak melekik ditangan. hahaha tak tahu la kamu-kamu pembaca faham ke maksud ini. Tapi menjadi.
- Lumur atau sapu keliling biji-biji doh yang dibentuk dengan minyak sapi. Boleh dapat lebih kurang 16 biji.
- Perap selama 3 jam.
- Nanti waktu nak canai, pastikan buka sampai paling nipis yang dapat. Lepas tu terus letak atas kuali leper yang panas. Masukkan inti sebanyak yang diingini dan cepat-cepat lipat. Kalau tak mau bagi sakit tangan sebab panas, saya ada TIPS. Gunalah copstick kayu.  Mudah dan senang. Tak perlu korban jari anda. haha..


UNTUK ISI

  1. Minyak 2 sudu besar
  2. Bawang besar 2 labu dicincang
  3. Daging cincang 400g
  4. Rempah kari ayam 1 sudu besar
  5. Serbuk lada hitam 1/2 sudu teh
  6. Garam secukup rasa
  7. Telur 3 biji
- Goreng sampai wangi minyak dan bawang besar.
- Masukkan daging dan kacau sampai kering air
- Masukkan bahan 4-6 dan kacau sampai wangi dan tutup api.
- Tunggu sejuk sebelum digaul dengan telur.

Potong 10 biji bawang besar dan perap dengan cuka 8 sudu besar, 8 sudu besar gula, dan 2 sudu teh garam. Perlu di perap semalaman untuk buang 'kia bawang'. Baru bawang rasa sedap~~~~~

Potong bawang lebih kurang macam dalam gambar atau ikut selera anda.

Selamat mencuba.


Sebelum saya akhiri, nak kongsi sikit. Beberapa hari lalu, saya cuba makan 'grilled seaweed'. Lebih kurang 5 gram. 4 jam lepas makan terus masuk tandas. haha Jadi bila cari apa nutritional contents dalam rumpai laut tu, terkejut juga sebab ada kaya dengan iron, calcium, and iodine. Vitamin A, C, dan E pun ada. Cuma bau rumpai laut ni macam sotong pun ada, hanyir pun ada. haha.. tapi berbaloi untuk makan. Cuma jangan makan banyak takut overdose pulak mineralssssss berkenaan.


Ok itu saja setakat ini....
Jaane~~

Comments