Asas Menjahit Baju (Siri 1/20)

Assalamualaikum Ni hao Konnichiwa,

Kali ini saya ingin berkongsi nota daripada Noriza Fesyen yang dulunya dibelajar melalui sistem pos. Jumlah semua ada 20 siri ya.

Kalau saya rajin, saya akan taip ikut gambar. hehe tapi sebab taip artikel ni guna telefon pintar, jadi agak susah sebab jadi jem.

Saya belajar menjahit semasa lepas SPM atau matrik kalau tak silap. Sekarang saya boleh jadi mini jubah dan jubah sendiri. Artikel cara jahit mini jubah pernah saya kongsikan sebelum ini. Mudah saja tau. 

Nanti pada siri akan datang, saya tangkap gambar mesin jahit lama yang saya gunakan. 

1) Jenis baju
2) Pengenalan
3) Rajah 1
4) Rajah 2, 3 dan Cara Mengukur, Formula Ukuran Rajah
5) Formula buat rajah 3 (tangan), Cara Buat Rajah 1 (dasar belakang baju) & 2 (dasar depan baju)
6) Cara membuat pelit / lisu, dasar tangan, dan Asas formula buat sauk lengan

7) Rajah 1 & 2, Kedutan di pinggang /pelit
8) Rajah blaus
9) Pandangan dari rajah belakang
10) Alat-alat jahitan

Itu sahaja kali ini. Jumpa lagi pelajaran seterusnya.

Comments