learning (142) diary (105) picture (92) religion (91) recipe (36) IT (25) others (25) iium (24) video (17) language (14)

Thursday, July 12, 2012

DAKWAH SENTIASA MUDA – JOM JADI MUDA [Part 3-Terakhir]

7.    ILTIZAM DENGAN PROGRAM-PROGRAM DAKWAH

a.    Terutamanya dalam program tarbiyah samada khusus / umum
b.    Qiamullail, rehlah, penuhi wasilah tarbiyah


c.    Buatlah sesuatu aktiviti tu dengan rasa seronok, bagi respons yang sebaiknya. Benda ni tak merugikan anda langsung. Kalau anda buat sambil lewa, anda yang rugi. Orang lain tak rugi.

d.    Uzur TAK SAMA dengan izin. Sebab? Seseorang tu diisytiharkan sebagai uzur selepas dia diberi izin. Bukannya aku sendiri yang isyhtiharkan. Tu bukan uzur namanya. Meh baca dialog ni. Cuba bezakan antara kes tersebut:

KES PERTAMA 


[Tett.. SMS masuk inbox kata ada qiam esok]
Maru: (Monolog sorang diri) Aku malas la nak g qiam. Aku macam tak berapa sihat. Sejak belakang ni aku tak sihat sikit. Tak pa lah. Tak payah g lah. Lagipun qiam je. Senyap2 sudah.


KES KEDUA


 
Shizuka: Shao, ko tau tak esok ada rehlah?
Shao: Really? Alamak, aku batuk teruk la. Seminggu tak sembuh. Ni pun tak larat nak cakap.
Shizuka: Oh, kalau gitu ko SMS la cakap kat naqib kata ko tak boleh g. Mungkin dia ada pendapat/cadangan yang terbaik.
Shao: Ok, sekarang juga aku SMS.
[tett..toot..tett…toott]

Shao: Shizu, naqib aku cakap, dia bagi izin kat aku untuk tak pergi sebab aku uzur. Hurrayy~~[tak sepatutnya dia seronok sebenarnya. Haha]


 


8.    LAKSANAKAN TUGASAN YANG DIAMANAHKAN DENGAN SEGERA, SEMPURNA, TELITI & SEBAIKNYA

a.    Tugas2 dari segi program tarbiah & program umum
b.    Buat je suatu benda tu bagi orang simpati. Tak pa. Ajak je kawan p. Pujuk dia sampai dia kesian. Betulkah contoh ini? Penulis tak ingat apa yang Syeikh buat contoh sebenarnya. Ni tokok tambah skit.



9.    TAKRIF, TAKWIR & TANFIS (PERKENALKAN, PEMBENTUKAN, PEMBINAAN, BERTURUTAN, SELARI DALAM PELAKSANAAN)


10.    SEIMBANG DALAM PERKARA DALAMAN & LUARAN

a.    Siapa yang mengabaikan tarbiyah, Jemaah dia pupus.
b.    Tarbiyah & ta’rifiah – tarbiyah bergerak bersama orang ramai. Perkenalkan fikrah.
c.    Objektif dalam tarbiyah ta’rifiah - tarbiyah pembentukan untuk bina saf, organisasi dan dalam membina kualiti.

p/s : kalau tak baca lagi yang part 2,
klik disini

No comments: