Cara Menganjurkan Program Yang Professional [Part 2/2]

Asalamualaikum.. Ni hao.. Konnichiwa~

Artikel ni adalah sambungan untuk artikel bahagian pertama.
Berikut adalah 10 lagi cara untuk menganjurkan program secara profesional.


11. PERKARA TEKNIKAL - AIRCOND, PA SYSTEM

- Kalau dewan atau bilik tu besar, pastikan pasang aircond awal, mungkin 30 minit sebelum program bermula. Ada sesetengah penceramah tidak tahan suasana panas.
- Pastikan PA system, microphone, speaker semua berfungsi dengan baik.
- Pastikan ada technician yang boleh bantu sekiranya tiba-tiba masalah muncul.
- Sediakan paling kurang 2 mikrofon. satu bahagian lelaki satu bahagian perempuan.
- Setiap program mesti ada masalah peserta balik awal kan? Macam mana nak 'tahan' mereka-mereka itu? Mungkin boleh cuba cara ni. Simple tapi berkesan.

(1) Cari sponsor apa-apa
(2) Setiap orang yang masuk ke dewan tersebut akan diberikan nombor
(3) Beli hadiah besar-besar macam hamper dan letak kat atas pentas.
Amacam? Kalau anda, nak balik awal lagi tak? Mesti nak tunggu sampai habis. Mana tahu nasib anda kali ni dapat nombor bertuah. haha



12. BILANGAN FASILITATOR YANG CUKUP

- Faci mesti memastikan peserta yang datang awal untuk mengisi tempat dihadapan sekali. Ini penting bagi mengelakkan gangguan jika peserta lain datang lewat.
- Faci mesti berdiri berdekatan mikrofon dan brief peserta yang ingin bertanya soalan. Cakap: Each of you can only ask one question only. If you have more question, please que at the back. Please stay-back after ask because maybe the speaker need to ask some some question for clarification. Don't give minispeech.
- Faci mesti membenarkan non-Muslim untuk bertanya (tak perlu beratur tunggu giliran). Hal ini kerana ceramah perbandingan agama menyasarkan non-Muslim.

13. EVALUATION FORM

- please prepare evaluation form for feedback. Ni penting dan wajib buat supaya kita tak syok sendiri buat program.

 
14. START ON-TIME
 
Sebagai seorang Muslim, kita mestilah menepati janji. Pastikan program mula pada waktu yang dijanjikan. Sekira dewan tersebut hanya dipenuhi oleh separuh peserta, teruskan sahaja. Jika kita terus menanti peserta yang lain, kita hanya akan memberikan ganjaran (we reward those who come late) kepada yang datang lambat.Orang juga akan hilang kepercayaan kepada penganjur kerana tidak menepati masa.

Mereka yang datang lambat juga mungkin akan berazam untuk datang awal selepas ini jika kita yang menganjurkan program kerana kita tidak akan menunggu mereka. Bukan penganjur yang rugi, tetapi peserta (mereka) lah yang rugi.

Biasalah jam Melayu lewat setengah jam atau sejam
Betul tak? Setuju tak? Kalau kata jam Jepun, mesti on-time. Melayu pula selalunya disinonimkan sebagai orang Muslim (walaupun kurang tepat pernyataan ni sebenarnya..). Jadi, tidak mahukah kita sebagai seorang Muslim yang tahu dan peka dengan situasi sekarang ni, menjadi orang yang membuktikan pernyataan ni sebenarnya salah dan tidak praktikal lagi untuk masa sekarang? Jom Buktikan! Jom, Jom!

15. MASA MINIMUM PROGRAM

Pastikan masa yang cukup untuk setiap penceramah hendak memberikan ucapan. Kebiasaannya forum akan mengambil masa sekurang-kurangnya 3 jam.

16. JURUKAMERA

Sekurang-kurangnya ada dalam dua hingga tiga orang.

17. PROMOSI - TAYANGAN VIDEO

- Tayang video pendek sebelum program bermula.
- Video juga boleh digunakan untuk tujuan promosi
- Kita interview orang dan rakam. Boleh tanya soalan macam ni : We are going to organize this that. So, what is your opinion when first heard about this? Any comment about...?
- Pasang video yang sesuai waktu rehat (break)

18. MODERATOR

- Mesti orang Muslim supaya dia boleh mengawal keadaan (can control the floor)
- Tak perlu buka majlis dengan al-Fatihah jika ia bukan program orang-orang Islam. Kalau nak juga buat doa, pastikan adil. Doa yang universal. Contoh : Pray to Al-Mighty God. Jangan sebut Allah. Sebab kalau kita sebut Allah, orang Kristian pun nak sebut tuhan Jesus, orang Hindu nak sebut tuhan Krishna, orang China nak sebut tuhan Kuan Ying. nampak kan..?

- Kurangkan pengunaan istilah arab. Kalau guna pun, jangan panjang sangat.
- Mesti tahu cara macam mana nak perkenalkan diri sendiri dan penceramah yang hadir
- Mesti sebut dan bagi undang-undang (rules) untuk ceramah. Contoh: Peserta mestilah bertanya soalan yang berkaitan dengan subjek/perkara yang dibincangkan.
- Sediakan kertas gulung kecil supaya penceramah dapat cabut undi siapa yang akan mula cakap dulu.Untuk closing remark, kita terbalikkan susunannya. Kalau boleh, penceramah Muslim cabut undi akhir sekali. Cara ini akan nampak lebih adil.

19. ALERT TELEFON

Sila pastikan jika anda adalah orang penting yang akan dihubungi oleh penceramah atau sesiapa saja, pastikan alert, answer call, and reply SMS. Ringan-ringankan tangan anda. Jangan kerana kita, semua kerja orang lain tergendala atau kita telah menyusahkan orang lain tanpa kita sedar!

Biasa hadapi tak situasi macam ni:

Encik A call, Prof B tak angkat.
Prof B call balik, Encik A tak angkat.
Encik A SMS, Prof B tak balas.
Prof B SMS, Encik A tak balas.
Dua2 jadi akan bengang tak tentu pasal.

20. SEDIAKAN PELAPIS

- Jangan lupa untuk menyediakan pelapis yang dapat meneruskan usaha yang telah anda buat. Kita tentu mahu pahala yang berterusan kan? Kita perlu maximumkan dan memantapkan gerak kerja kita supaya kita tidak perlu membuang masa untuk bermula dari kosong sedangkan musuh2 Islam sentiasa berusaha tanpa penat lelah setiap saat untuk menjatuhkan Islam. Jadi apa kata, kita pula menjimatkan masa dan tenaga dengan melatih dan merekrut bakal2 pelapis yang boleh meneruskan kerja yang telah kita lakukan? Tidak gitu?

Terima kasih. Xiexie.. 
#Sebarang komen dan cadangan untuk penambahan amat dialu-alukan.

Comments