learning (142) diary (104) picture (92) religion (91) recipe (35) IT (25) others (25) iium (24) video (17) language (14)

Wednesday, October 26, 2016

Daie by Nouman Ali Khan (25 Okt 2016)

Assalamualaikum, Ni hao, Konnichiwa

Here is my note after listening to speech by Nouman Ali Khan on Surah An-Nahl (6:125). Love to listen his speech which I think really meaningful and can be applied to myself. It is like shooting accurately to the centre of the dot.hihi

Meaning of this ayat: Call/Invite to the way/path of your Lord with wisdom and good instruction/counsel/advice, and argue/debate/engage with them in a way that is best/better. Your master is certainly far more knowledgable of who is misled/lost straight away from his path and He knows who are committed to guidance.

- Focus to Muslim & NonMuslim. Apply universally.
- Contains incredible number of lessons, volumes of wisdoms
- 2 dimensions of this ayat.

Friday, October 07, 2016

Seminar Fiqh Multikultural Islam & Masyarakat Cina (30 Jan 2016) - (Bahagian 1/2)

Assalamualaikum, ni hao, konnichiwa,

Kali ni nak berkongsi tentang Seminar Fiqh Multikultural Islam dan Masyarakat Cina yang berlangsung di UIA Gombak pada hari Sabtu 30 Januari 2016. Saya bertolak daripada P***** pada malam jumaat tersebut. Sampai di KL jam 1 pagi. Fuh... Esok paginya bangun dan terus ke situ. Secara keseluruhannya, seminar ni memang best dan mantap. Harus dan wajib pergi terutamanya kalau anda hidup dalam komuniti yang berbilang bangsa. Sangat banyak benda yang dapat dipelajari. Jadinya, bahan2 serta informasi yang baru saya dapat akan saya kongsikan di bawah ni. Baca sampai habis tau... jengjengjeng...

Tapi..tapi... Ada yang tak berapa best iaitu slot Forum. Moderatornya telah menjadi ahli panel kerana bercakap lebih panjang dan banyak daripada ahli panel. Adoi~ hihi Cuma yang bagusnya, mereka jemput seorang ahli panel nonMuslim. Wow sangat~


Wednesday, October 05, 2016

Resepi - Kepah Masak Lada

Assalamualaikum,  ni hao, konnichiwa.

Kali ni nak berkongsi resepi kepah masak berlada. Dah buat 3x memang sedap. Tapi selalu terlebih kuah, hihi sebab air kepah keluar banyak. Kepah ni tak berbau kuat macam kerang. Harga paling murah boleh dapat kat area negeri ni RM5 sekilo. Saiz kepah boleh kata besar. 

Gambar yang dah masak selalu lupa nak ambil sebab masa dah siap masak, selalu lapar sangat. Kikiki
Ni gambar kuah tengah masak

Tuesday, October 04, 2016

Resepi - Terung Masak Lada [Pic]

Assalamualaikum, ni hao konnichiwa

Kali ni nak kongsi resepi terung masak berlada. Hihi senang yang amat. Resepi ni sedap kalau pedas. Kalau tak pedas, rasa kurang aummm. Senang tapi sedap. Makan ni dengan ikan goreng pun dah lazat. Jadi, jom belajar.

Bahan-bahan :

Monday, October 03, 2016

16 Personalities INFP -T (The Advocate)

Assalamualaikum, ni hao, konnichiwa

Today I would like to post about INFJ -T personality. I've done this test yesterday & I found out this personality describe me well. almost 99% correct. And I love this. Last month I've done the test and turn out to be The Logistician ISTJ -T which I think thats not the real me. haha Anyway, I like learning and knowing others psychology. Because sometimes I'm doing some 'experiment' on them. hihi Just want to know the effect of doing something.
my result~! omg~~~ haha

I love this kind of personality. THE ADVOCATE! haha

Sunday, October 02, 2016

Recipe - Special Rich Cocktail [Pic]

Assalamualaikum, Ni hao, Konnichiwa,

Today I would like to share recipe on how to make cocktail. I really like this. hehe After very long time not eating homemade cocktail, finally i've made it. I dont really like other's cocktail because it is too sweet. Too sweet is not good for our health.
You can get 7 of this size. Use 1 big tin of fruit cocktail. I use Peace brand.
 I will write in malay after this. Bit lazy to translate. haha Maybe afterthis I will try to translate.