learning (142) diary (105) picture (92) religion (91) recipe (36) IT (25) others (25) iium (24) video (17) language (14)

Wednesday, December 23, 2015

Catitan Kata-kata Hikmah (2009)

Assalamualaikum, Ni hao, konnichiwa


Berikut adalah catitan lepas semasa tahun 2009. Tak sangka sangat bersastera masa ni. haha Kalau rasa tertekan atau masalah banyak sangat, elok la baca benda bawah ni. Best~ Rasanya ada banyak lagi kata-kata hikmah yang saya jumpa. Tapi nanti saya akan buat post baru. hihi~ Saya minat benda-benda begini.

Buku : MEMBINA JATI DIRI GEMILANG (oleh HM Tuah Iskandar)

10 Cara Membina Motivasi Diri
1. Perbaiki imej
2. Lakukan senaman ringan
3. Senyum
4. Berfikiran positif
5. Dapatkan tidur yang mencukupi
6. Luahkan pada seseorang
7. Curahkan diatas kertas
8. Bersedia untuk berubah
9. Cari kegemaran baru
10. Tegas dengan diri sendiri

KATA-KATA HIKMAH PENGUAT DIRI :

1. Jinak-jinakkan diri anda dengan sungai sebelum membeli joran. Biar tidak mendapat ikan kerana tiada joran daripada ada joran tetapi disengat ikan

2. Silapnya kita ialah sentiasa menyangka diri cukup pandai, cukup berilmu, cukup hebat, cukup lawa, cukup dikagumi, malah cukup segala-galanya. Padahal kehidupan itu sendiri sentiasa mentertawakan kita kerana kedunguan kita tatkala meniti di atasnya.

3. Anda tidak usah menangis ditinggalkan kekasih curang, tapi tangislah bagaimana penilian Allah terhadap anda semalam, hari ini, dan masa-masa mendatang.

4. Hidup bukan untuk menderita dan membina jambatan ke neraka, sebaliknya untuk mengecapi sebanyak-banyak bahagia untuk diteruskan di syurga.

5. Kesabaran adalah minyak pelincir bagi roda kehidupan

6. Kegagalan hanya satu persimpangan dan bukanlah satu jalan mati

7. Keupayaan bermain imaginasi adalah keupayaan memahami otak, mengawal, dan meransangnya agar ia menjadi salah satu mekanisme yang boleh merealitikan semua yang diimpikan.

Jaane~

Tuesday, December 22, 2015

Kem Kepimpinan BTN Penang (6-9 Feb 2008)

Assalamualaikum, Ni hao, konnichiwa..

Kali ini saya nak kongsi lebih kurang macam catitan saya sepanjang mengikuti kem kepimpinan Biro Tata Negara pada tahun 2008. Masa tu berada di tingkatan 5. Maklumkan kena pegang jawatan Pengerusi Tenpin bowling. haha Memang tak pandai langsung jadi pengerusi. Tapi semua orang pilih, maka redah ja la kan.. Ni nak tulis balik kat sini supaya senang nak baca dan mengimbau kenangan lama. hihi

Nak pergi tu kena kumpul ramai-ramai kat sek, pastu naik bas. Bila dah sampai kena jalan kaki sikit sebab bas tak boleh masuk dalam. Tidur dalam dorm atas katil single.Sebiji macam asrama. Masa tu dah la baru lepas tsunami. Tempat tu pulak betul-betul tepi laut dan memang kena tsunami sikit. Memang ada cerita hantu la jawabnya. haha Tandas dan makan memang selasa. Mana taknya, makan 5x sehari. Memang perut tak pernah kosong la jawabnya. Ada juga kena trekking. Tapi tak mencabar langsung sebab jalan dia landai dan biasa. Tapi kawan-kawan semua kata mencabar. hihi~


Wednesday, December 09, 2015

Recipe - Japanese Cotton Cheese Cake

Assalamualaikum, Ni hao, Konnichiwa.

Today I would like to share my first try recipe which is called as Japanese cotton cheese cake. I take this recipe from youtube channel. The taste is very fluffy, not so sweet, and no egg odour. However, cheese and sour cannot be tasted!! lol~ I'm not really sure why but I guess because too much egg..? haha Next time i will try to add up more cheese and lemon juice. It is easy and simple but require to use lots of utensils. hihi


Friday, November 27, 2015

Huayu Pinyin Level 1

Assalamualaikum, Ni hao, konnichiwa,

This morning we will learn about talking in Mandarin. This one is being copied from a book that I used before with Zhang laoshi. I'm writing this simply because I want to remember better. But then suddenly I realized that I could remember the Chinese character better when I write it so many times. I will try to add up my vocabulary as much as I can during this holiday.hihi So, enjoy learning... It just needs more practice.. I also try to learn hokkien at the same time. haha I'm very high spirit to learn everything. ayoyoyo~~ hihi

Channel that I would like to recommend is Yangyang laoshi. She is very good teacher that I've ever met till now.But right until now, I really cannot differentiate the tone. It is pretty hard for me though.
get familiar with the tone

Thursday, November 26, 2015

A New Cat - Blackie & Prochlorperazine

Assalamualaikum, Ni hao, konnichiwa,

Today I have regain my spirit to write a post again.. :) I just recover from 'chronic' cough for about 3 weeks. I think the culprit for my cough is over consumption of cough medicine. Homeopathy one. This medicine should only be taken when you really have cough. Otherwise, the cough will get chronic like me... omo~~ so uncomfortable... Btw, This morning I got a very strong dizziness a.k.a. vertigo. I even feel that vertigo even when lying down. It happened so suddenly and I'm not really what is the real cause. It can happen at any time especially if I'm stress with something. haha I'm not sure cause never check with the doctor but I have taken Stemetil or its active ingredient known as Prochlorperazine.

Lets get to know one drug. Source : http://www.drugbank.ca/drugs/db00433

Tuesday, November 10, 2015

Tonsillitis & Adab Bergaul

Assalamualaikum, Ni hao, Konnichiwa,

Ni hao ma? Genki desu ka? Kali ni nak tulis pasal bengkak tonsil. Sebelum tu mari berkenalan dengan tonsil. Tonsil juga boleh dikenali sebagai 'guard station' yang terletak di bahagian kiri dan kanan antara mulut dan tengkok. Dalam tonsil ni ada polis-polis yang menjaga sekiranya ada serangan bakteria atau virus yang masuk melalui mulut. Bila polis-polis ni sibuk berlawan disebabkan musuh yang terlalu banyak, maka tonsil ni jadi bengkak dan merah-merah. Faham kan analogi ni? hehehe...


Wednesday, October 21, 2015

Happy and Keep it up!

Assalamualaikum, Ni hao, Konnichiwa,

As the title say, that's how I feel right now. I don't know why suddenly I feel happier and energized after watching lots of video showing that people facing so much hardship. Are you curious want to know some of the videos that I have watched? Since I'm really positive and sooooo happy, so I will list below :

Saturday, October 17, 2015

Semangat Hidup

Assalamualaikum, Ni hao, konnichiwa

Malam ini saya hendak tulis perkara berkisar topik atas ini. Mungkin ringkas mungkin jadi panjang. Sebenarnya saya tidak berapa ada 'mood' hendak menulis. Mungkin kerana semangat hidup yang berkurang atau mungkin ada masalah-masalah psikologi lain. haha bunyi macam lain macam saja kan? :p Biasalah, manusia mestilah tidak lari daripada masalah, lebih-lebih lagi kalau perempuan. Benda kecik pun boleh jadi masalah besar. Siapa yang tidak ada masalah dalam hidup la sebenarnya bermasalah. haha

Menarik sebenarnya belajar psikologi. Cara paling senang nak belajar ialah kena rajin buat pemerhatian, dan analisa. Nanti anda dapat perhatikan banyak persamaan dalam kalangan manusia.

Friday, October 09, 2015

Pengalaman Mukhayyam (Perkhemahan) Sekolah

Assalamualaikum, Ni hao, Konnichiwa.

Hari ni saya ingin bercerita tentang pengalaman mukhayyam yang saya alami sewaktu persekolahan. Mukhayyam adalah dalam bahasa Arab  bermaksud perkhemahan dan yang sewaktu dengannya lah. Setiap tahun sejak daripada berumur 10 tahun sehingga 15 tahun, sekolah mewajibkan kami menghadiri mukhayyam sekali setahun. Jadi jumlah mukhayyam yang saya pergi adalah 5 kali. Sepatutnya 6 kali tapi disebabkan berjaya pujuk mak supaya tak pergi, jadi kuranglah satu. hahaha

Dulu-dulu masa kecik, tak faham sebenarnya tujuan mukhayyam. Cuma yang tahu, sekiranya tiba-tiba kita 'terlepas' dalam hutan atau sesat atau apa-apalah yang susah hidup, jadi berbekalkan pengalaman semasa mukhayyam memang sangat membantu teramat-amat banyaklah. Tapi lepas dah besar sekarang ni, baru lah tahu apa itu objektif mukhayyam yang sebenarnya. Sebenarnya pengalaman yang pernah lalui semasa di sekolah menyebabkan jadi serik dan tak mahu dah pergi sampai bila-bila kecuali la memang ada kawan rapat pergi atau masa tu mood dan kesihatan memang sangat optimum. hihi~
Oyeahhhh~ hahaha

Ok, saya akan pecahkan mengikut aktiviti yang dibuat semasa mukhayyam. Banyak kisah yang agak tragis ni adalah pengalaman masa sekolah rendah (umur cumalah 10-12 tahun ja). Masa sekolah menengah memang banyak mudah dan ringanlah.

Thursday, September 24, 2015

Learning Japanese language - Beginner

Assalamualaikum, Ni hao, konnichiwa,

Today I would like to share the technique that I use in learning Japanese language. If you know Malay, then Japanese is easier to learn. Lots of words in Malay also have in Japan with the same meaning! hihi

Tips learning language (these are the practical thing that I've done for 5-6 years ago lol~ Now I need to do this for Mandarin language) :

Wednesday, September 23, 2015

9 Tips Dakwah Non-Muslim & Menjadi Da'ie

Assalamualaikum, Ni hao, konnichiwa,

Kali ni nak tulis perkongsian yang berkaitan dakwah non-muslim. Mungkin ramai yang akan, sedang, dan telah melakukan pelbagai jenis dakwah non-muslim. Saya mempunyai cara tersendiri. 

Pernah terfikir tak kenapa dakwah non-muslim mesti dibuat
Pernah dengar orang kata yang orang muslim sendiri belum cukup bagus, kita kenalah dakwah kat orang islam dulu bla3 lagi.

"Siapa yang mengucap syahadah, dia adalah para da'ie"

Tapi tahukah anda, dalam Quran ada menyebut dalam beberapa ayat tentang ini iaitu :
Makruf terbesar = mengEsakan Allah (Nisa : xpasti)
Mungkar terbesar = mensyirikkan Allah (Nisa : 116)
+ Mesti ada yang  menjalankan kerja mencegah mungkar (3:104)

Semudah-mudah cara berdakwah ialah dengan senyum. Cuba bayangkan kalau semua orang Islam senyum kepada non-Muslim? Mesti hasilnya sangat menarik minat mereka kan....

Tuesday, September 22, 2015

Recipe - Avocado Smoothies

Assalamualaikum, Ni hao, konnichiwa

Today I would like to share about A.V.O.C.A.D.O.
Do you know that Malaysia also have its own avocado? We can plant that tree in Malaysia which will bear larger fruit than the non-Malaysian avocado. However, both will taste the same lar..Hihi.... Avocado is very-very delicious when you know how to prepare it with food. I will tell briefly about this fruit.

The color of the coating is darker when it is ripe.


Thursday, September 17, 2015

Self-Design Book Furniture (Pictures)

Assalamualaikum, Ni hao, konnichiwa.

Today I would like to share about my experience and process involved in designing a book furniture. I will show according to the pictures.

1. Draw the rough view of how  you want the furniture look-like. Make sure to measure exactly the size. Since I don't have measuring tape, I just using the one that use for sewing. haha I also measure about the length of the books available in the house so that to make sure there is enough space. Book furniture should not be too long since books are so heavy and can cause the wood to bend.
This is the 1st sketch before deciding to change  to remove the table part since my okaasan think it is not appropriate to mix table with book furniture.

Wednesday, September 16, 2015

Jamboree PSFM 2003 (Video)

Assalamualaikum,  ni hao, konnichiwa

Kali ni saya nak berkongsi mengenai kisah seperti tajuk diatas. Pernah dengar perkataan Jamboree PSFM? Bagi sesiapa yang pernah bersekolah di rangkaian Musleh, mesti dah tahu kan. Hehe PSFM ialah Pergerakan Syabab dan Fatayat Malaysia. Syabab maksud lelaki, Fatayat bermaksud perempuan. Kami gelar lelaki sebab syabab dan perempuan sebagai fatayat. Kalau sekolah kebangsaan, biasanya dipanggil Pengakap.

Masa tu saya darjah 6 iaitu berumur 12 tahun. Sebenarnya saya terkenang pasal jamboree apabila melihat bajun yang berwarna biru dimana saya masih boleh memakainya sehingga sekarang! Ajaibkan.. haha Tetapi bila saya terjumpa VCD yang mengandungi video Jamboree, lagi la menyebabkan saya ingin menaip kisah pengalaman yang dilalui. Pengalaman berharga kot~~

Ni la khemah yang kena bina. Cuba bayangkan setiap bahagian khemah kena buat pacak.. Tapi khemah ni besar la.
Jamboree adalah satu perkhemahan tahunan besar-besaran yang mengumpulkan semua wakil pelajar sekolah menengah & rendah rangkaian Musleh. Kalau orang luar tengok, perkhemahan ini lebih ke arah ala ketenteraan. Haha

Saturday, September 12, 2015

Idiom in English (Part 1)

Assalamualaikum, Ni3 hao1, konnichiwa ...

Today i would like to share idioms that can be used while talking in English. Btw, just want to inform that I just know and learn how to pronounce the Mandarin tones correctly~!!! omg~~~ I feel so happy finally my ear are able to capture and differentiate the tones. It's so hard for me previously but now I need more practice. haha Having no FB throughout the week, no Whatsapp for non-sense make me so productive and can do so many things until flat. My neuron and acetylcholines are very active generating the new one.

Besides learning Mandarin, I also need to improve my English vocabulary so that I'm able to make sweet and spicy sentence. hahaha  So here are the list of the idioms that I copy from a book (i'm addicted to copy a book now. lol~ But actually if i copy this, i will remember those words more stronger.. )

Had better
[it would be good for them to do it]
+ I think we'd better go now. It is getting rather late.

Friday, September 11, 2015

TM Streamyx Installing Processes

Assalamualaikum, Ni hao, Konnichiwa

Here I would like to share the process involved in installing the TM Streamyx. The steps that I have conclude from my own experience if you are going to install TM Streamyx are :

1. Take the form at the nearest TM Centre
2. Fill up the form. Choose whether you want to have Streamyx or Unifi
3. Submit
4. If you are previously subscribing the other company WIFI services, make sure to ask that company to cut out the line. Otherwise, TM cannot connect the line.
5. Wait for the TM person to come to your house.
6. TM Installer person will call or SMS you to confirm your address
7. He will come together with modem and setup everything. He will ask your preferred username and password for the WIFI connection.
8. You won't be able to have internet connection until you received confirmation SMS from TM. It takes about more than 3 hours or sometimes 1 day.
9. Enjoy your internet.

Thursday, September 10, 2015

10 Du'a in Quran & Hadith

 Assalamualaikum, Ni hao, konnichiwa....

Today I would like to share some of the du'a that I list down for many years ago. I will briefly tell about du'a. Actually du'a can be anything which mean can be from any language as long as it is good and positive one. So, let's say you cannot remember it in arabic, you can just ask from Allah in your native language. Its easy. Allah will understand you. So, why I list it here? This is because I want to use what Allah has given us which is Quran since sometimes that things does not come across my mind but I know I need it from Allah. So, I will just use what Allah has given in Qur'an.

Just to point out one thing that people are so careless nowaday. If you are not sure whether the du'a/ zikr is from Allah/Hadith or somewhere else, please check the sources first and abstain yourself from saying that it is from Allah/Hadith. Otherwise, you might do 'fitnah' because Allah/hadith never told so. Fitnah is very bad, you know that right?

ONE ( Furqan 25 :74)
رَ‌بَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّ‌يَّاتِنَا قُرَّ‌ةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
English : Our Lord, grant us from among our wives and offspring comfort to our eyes and make us an example for the righteous.
Malay : Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa

Wednesday, September 09, 2015

Kembara Setia Di Bumi Lara

Assalamualaikum, Ni hao, konnichiwa...

Bagi sesiapa yang sedang 'beraksi' dipentas dakwah yang penuh cabaran, cuba hayati benda bawah ini yang juga dipetik daripada buku tulisan Dr MAZA bertajuk  "Penawar Duka Pengubat Sengsara". Sebenarnya kita semua yang bergelar manusia sedang 'beraksi' dipentas dakwah. Cuma mungkin anda terlupa dan tidak sedar. Saya memegang watak sebagai anak, pelajar, rakyat, orang Muslim, pekerja, dan sebagainya. Setiap watak mempunyai etika yang perlu dilaksanakan dan semestinya mempunyai cabaran tersendiri. Semua itu dipanggil amanah yang perlu dilaksanakan.

Benda dibawah ini mungkin boleh menguatkan semangat anda yang Muslim. Ya, hidup ini memenatkan. Hanya syurga yang lengkap dan sempurna. Namun sebagai hamba Allah dan khalifah dibumi ini, kita mesti melaksanakan amanah sebaik mungkin.

Senyumlah walaupun pahit. Senyum walaupun bagaimanapun keadaan anda kerana mungkin dengan senyuman anda akan membuatkan orang keliling merasa bahagia. Hidup ini sementara dan nikmat Tuhan itu banyak tidak terhitung. Jadi untuk apa kita perlu besarkan perkara yang tidak bermanfaat kan..? hihi~

Wednesday, September 02, 2015

Nilaian Ilmu Yang Semakin Menghilang

Assalamualaikum, Ni hao, konnichiwa...

Hari ni saya ingin berbicara tentang nilai ilmu. Sudah lama perkara ini bermain diminda. Teringin benar berkongsi dan melontarkan keluar perkara yang telah lama saya fikir. Semoga anda dapat mengambil apa yang bermanfaat.

"Ustaz tu kata macam tu.."
"Hukum sekian-sekian adalah Wajib kalau ikut ustaz tu..."
"Tu siapa kata? Si ABC ? Ayooo tak boleh percaya la.."
"Mengikut Quran surah sekian-sekian,...... ---mula la tu nak beleter bagi orang confuse"

Nilai seseorang atau apa sahaja mestilah berdasarkan ILMU. Bukan berdasarkan universiti/kolej/madrasah/lulusan apa dan dimana. Mengapa makin hari makin ramai yang semakin menjauhi kebenaran hakiki?
Cuba renung diri kita. Adakah kita lebih kepada hendak mengikut EMOSI dan PERASAAN berbanding berfikir dengan waras dan berlandaskan fakta & sumber yang sahih? 

Wednesday, August 19, 2015

Histology slide of Animal Cell

Assalamualaikum, Ni hao, Konnichiwa,

Today I just want to write and share about the histology slide that I've learnt long time ago. Around 4 years back. haha.. I'm not sure if I still remember how to identify the type of cells. Not all type of cells available because I forgot to save all la... this is the one that i keep in my google+ account. The name of each cell has been labelled in the pictures. But if there is no label, that means i'm not really sure the type of the cells. Credit to my friend who snap the images from the microscope. :)

From my experience, the first thing that come to my mind is omg do I really need to remember all this cells? haha But i do challenge myself and try my best and finally i think i like this subject. kikiki~ i like because it is easy besides the lecturer is so good!

seminal vescile

Tuesday, August 18, 2015

SOP pH Meter Device

Assalamualaikum, Ni hao, Konnichiwa

Today I would like to share the standard operating procedure (SOP) of pH meter device. Actually SOP has two types which is technical and administrative. There is special format that is required to have in each page. So, as you can observe in the pictures below, I guess you can notice it. You can click here to know a little bit about the SOP. I think that creating technical SOP is much more easier than administrative SOP. hihi~

So, below is the example of technical SOP.


Sunday, August 16, 2015

Resepi - Gulai Lemak Ikan

Assalamualaikum, Ni hao, konnichiwa

Hari ini saya nak berkongsi resepi masak gulai lemak ikan orang kelantan. Setakat ini tak pernah lagi jumpa tempat lain yang buat gulai sebiji macam ni selain daripada kat kelantan.Cara masak pun sangat-sangat senang dan cepat. Bolehlah mencuba.
Tak sempat nak snap gambar yang lebih 'mengancam'. haha Sebab sedap dan lapar sangat, jadi masa petang baru la teringat nak tangkap gambar. Patutnya ada timun tapi ni dah habis makan. Tapi bolehla dapat gambaran nak buat kalau tengok gambar ni kan... ;)

Thursday, August 13, 2015

Planting (Pictures)

Assalamualaikum, Ni hao, Konnichiwa,

Today I would like to talk and share about planting a.k.a. menanam pokok~
We have been planting so many types of plant since 2005 here.
This one capture on 2013. Try to compare with 2015 picture that I take Aug 2015. hihi
Do you know that there is blue bees that loves the Hempedu Bumi flower. Really nice to see them. Since I like planting, I want to list down types of plant that currently being plant at my home which are (i will just write this in Malay ok. >.<)

Wednesday, August 12, 2015

Rutin, An Active Flavonoid from Ruta angustifolia (L) Pers.

Assalamualaikum, Ni hao, Konnichiwa,

Today I would like to share my literature review about this plant. This is one of the elective subject known as "Literature Search (LS)" which is done just by reading several journal. For this, I have read more than 31 sources/journals. Ok actually reading journals, essay, and english is like taking sleeping pills. I really need tonnes and billion of courage to read the journals without fall asleep! Mind you, this is not easy task for me. haha This is like a magic has happen to me when I'm able to finish this within 4 month. But actually, the real time taken to do this is about 1 month.

I would like to note down here or in other word, share with the reader on how I'm going through this.

1st, as usual, I don't know what to do. So, I met my supervisor and she give me the topic. But she did ask me on any plant that do interest me. She gave me the topic Ruta angustifolia.

Thursday, August 06, 2015

Neuro - bioactivities of Omega-3 (Year 2, 2013)

Assalamualaikum, Ni hao, konnichiwa,

Genki desu ka? Ni hao ma xiao peng you? hehehe xiao means small. The new Mandarin word that I learn yesterday. Alhamdulillah currently I have got new spirit and strength to start more writing and make new videos to be uploaded in my youtube account. yo!!

So, whats the relation with the title above? Here is my assignment when I'm in Year 2 (May 2013) in the subject of Nutraceuticals and Cosmeceutical. I don't remember how did I perform in this subject but I do like this subject. ^.^ This is the elective course which we learn about SPF thing, make-up tools, and many other anti-oxidants etc. I'm an average student which try my best to perform. :')
Figure 1, 2, 3 as above ALA, EPA, and DHA.

Here we go.

Monday, August 03, 2015

Home Medication Review

Assalamualaikum, Ni hao, Konnichiwa

Today I would like to share poster presentation on my group for the subject 'Innovation in Pharmacy' which is called as Home Medication Review (HMR) as a pharmacy student.

There are some information that we did not include in the poster which is the patient's past medication history. To me, this assignment is interesting as we can have direct conversation with the patient at their home. However, initially, it is also bit hard for us to find the patient who are willing to accept us. Finally when desperate (time-constrain), we manage to get one by randomly asking the patient that visit at the hospital.

So, here are my group poster. Just for your information, in Malaysia, there is no HMR done by the pharmacist. I'm not really sure the real reason but I guess because of not enough staff or not enough exposure on the importance of having medication check by the pharmacist. But there is somewhat like HMR by the nurses for the newborn baby.


Ok, that's all. I will share more information related to pharmacy student later. It is a waste if I just keep this in my lappy.

Sunday, August 02, 2015

Common drugs toxicity and its antidote (Pictures)

Assalamualaikum, Ni hao, Konnichiwa,

Here are some mechanism of toxicity with pictures that I have done previously. So, i would like to share here for easier reference to me of course!! These are the common drugs - abused or accidentally overdose.  Most of the picture here show the mechanism of action (MOA). Toxicity happens when the drug is taken in larger doses than the required doses. Therefore, the drug's effect do exaggerate.

1. Benzodiazepine  
+ Used as sedatives, anxiolytic, seizures, and muscle relaxant
+ Example of drugs are Diazepam (Valium), Midazolam, Alprazolam
+ MOA : Enhance GABA effect
+ Antidote : Flumazenil
 

Saturday, August 01, 2015

Experience Riding Public Bus in Malaysia

Assalamualaikum, Ni hao, Konnichiwa

Now is still within the month of Syawal. Yesterday, I travel for about more than 600km per day. hoho It is tiresome and I get new experience to learn. Yesterday's condition have trigger me to share about the company which you can reconsider to choose when buying your bus ticket.

On 2009-2011, I stay at Selangor area and always buy ticket at Puduraya. It is easy to find any ticket to go Penang. You can just buy it on the spot. But at your own risk ok.! But I've always do this.
On 2011- 2015, I stay at Pahang. This require me to buy the ticket early because there is always more demand than supply!! lol

Ok,  here I list some of the bus company that I've rode. This is like my testimony or review on that company.

Wednesday, July 15, 2015

Recipe - Ayam Masak Madu


Assalamualaikum, Ni hao, Konnichiwa.

 Kali ni jom belajar memasak Ayam Madu. Memang best. Cuma hati-hati lepas makan ni sebab madu banyak dan badan boleh jadi panassss~~~ Kalau search google, ada banyak jenis masakan. Tapi bagi saya, ni adalah resepi yang rasanya lebih kurang macam ayam madu yang ada kat kedai nasi Kandar. Untuk anda yang tak suka manis, mungkin la tak berapa minat masakan ni. haha



Telah siap dimasak dalam periuk macam biasa

Monday, July 13, 2015

Recipe - Dalca Kelantan

Assalamualaikum, Ni hao, Konnichiwa,

Hari ni belajar memasak dalca versi kelantan+penang. Sedap lazat berkhasiat. Sebabnya dalca ni boleh masukkan banyak-banyak jenis sayur. Macam dalam gambar bawah ni. Sedap sangat kalau cicah dengan roti.

Dalca dalam periuk








 Kalau perasan la kan, banyak betul resepi masakan yang dikongsi kat blog ini. Anda boleh klik di link Recipe di tab atas sekali. Saya jenis suka mencuba makanan baru dan mudah nak buat rujukan lepas ni. Dulu-dulu rajin nak buat video kat setiap resepi, tapi rasa macam tak berapa rajin sebab lama sangat masa ambil untuk buat video.

Sunday, July 12, 2015

Resepi - Ayam Masak Lemak Cili Padi

Assalamualaikum, Ni hao, Konnichiwa,

Hari ni jom belajar memasak ayam masak lemak cili padi. Memang sedap dan kawkaw punya. Alhamdulillah. Yang penting sekali, santan mesti mau fresh atau tidak berbau. Tapi untuk orang yang boleh tahan bau kunyit dan serai la. Sebab masakan ni keistimewaan kesedapannya bertanggung kepada aromanya yang melazatkan.
Tak sempat nak snap gambar yang dihidang elok-elok dalam pinggan. Ni dalam periuk. haha

Saturday, July 11, 2015

Recipe - Pizza (Video)

Assalamualaikum, ni hao, konnichiwa.

Sekarang jom belajar cara buat pizza. Mudah dan sedap!! Tak perlu lagi beli di pizza hut. hihihi~ Kalau ada ramai-ramai ahli rumah, memang lagi best buat ni.
Bersedia untuk dibakar sehingga cheese cair.

Thursday, July 09, 2015

Learn Nihon : Vocabulary (2/2)

~ wa doko desuka.
~はどこですか。
Where is ~?
Koko kara tooi desu ka.
ここから遠いですか。
Is it far from here? 
Massugu itte kudasai.
まっすぐ行ってください。
Please go straight.
Migi ni magatte kudasai.
右に曲がってください。
Please turn right.
 ....

Wednesday, July 08, 2015

Learn Nihon : Vocabulary (1/2)

Assalamualaikum, Ni hao, Konnichiwa,
Below are some of vocabulary in Japanese. So please increase your vocab now so that it is easy to converse in Japan. hihi~

I copy this from somewhere. That's why it is unorganized and in table.

~ wa doko desuka.
~はどこですか。
Where is ~?
Koko kara tooi desu ka.
ここから遠いですか。
Is it far from here? 
Massugu itte kudasai.
まっすぐ行ってください。
Please go straight.
Migi ni magatte kudasai.
右に曲がってください。
Please turn right.

Tuesday, July 07, 2015

Tazkirah : Ujian Mukmin Sejati

Peringkat ujian dalam Islam untuk seorang mukmin ialah:

1. Ujian BERUSAHA MENCARI.
2. Ujian MEMAHAMINYA
3. Ujian KERANA TEKUN MELAKSANAKANNYA
4. KESABARAN MELALUI SUSAH PAYAH BERSETIA DENGANNYA
5. BERISTIQAMAH BERPEGANG DENGAN keasliannya dalam apa jua keadaan.

Kelima-lima tahap ujian yang getir ini sanggup dilalui oleh orang mukmin semata-mata kerana dia yakin bahawa di sana adanya pembalasan nikmat syurga ataupun azab neraka. Kedua-dua syurga dan neraka ini pun telah dipastikan kewujudannya justeru kedua-dua 'rumah nikmat dan azab ini' telah disaksi dan disahkan sendiri oleh Nabi SAW sewaktu diisrak dan dimikrajkan.

Bagi seorang mukmin yang sebenar, dia melihat anugerah Islam dalam kehidupan beragamanya sebagai kesempatan terbaik untuk melalui terowong hidup yang satu-satunya ini, yakni untuk mengumpul sebanyak-banyak pahala melalui segala aktiviti hidup berasaskan ketaatan yang sepenuhnya kepada arahan Allah SWT. Agama baginya adalah jalan hidup dan sebuah sistem hidup. Ia sebuah millah.

Monday, July 06, 2015

Learn Hokkien

JOM BELAJAR BAHASA HOKKIEN

Salam luar biasa bagus dan anggun sekali!!
(diambil daripada kata-kata Dr HM Tuah Iskandar)
Sekarang kita akan belajar mengira nombor dan bertutur mengikut dialek hokkien pulak.. Hihi... Ok, Selamat mencuba!!

1. Mengira dalam Hokkien. Anda akan selalu dengar di penang.

DIALEK HOKKIEN MELAYU
jit satu
nor dua
sa tiga
xi empat
goh lima
lak enam
zhi tujuh
phaik lapan
kau sembilan
cap sepuluh

Sunday, July 05, 2015

Learn Korea : Annyonghaseyo (2/2)

SAMBUNGAN BELAJAR BAHASA KOREA


Ni belajar cakap dalam bentuk ayat pulak. Simple-simple sentence sahaja... Copy daripada surat kabar kalau tak silap. Lepas ni tak tau bila pulak boleh belajar. Banyak benda nak buat. Tapi masa tak cukup. hihi

KOREA MELAYU SEBUTAN
Annyong haseyo Helo / hai (tak rasmi) Ahn-n' yonhng hah-say-yoh
Annyong hashimnikka Helo / hai (rasmi)  Ahn-n' yonhng hah-sheem-nii-kah
"Ne annyonghaseyo" Hai kmbli (jwpn tak rasmi kpd ptnyaan helo) "Naay ahn-n'nyohng hah-say-yoh"
"Ye annyong hashimnikka" Hai kmbli (jwpn rasmi kpd ptnyaan helo) "Yay ahn-n' yohng hah-sheem-nii-kah"
Irum-i mwo shimnikka Siapa nama awak ? Ii-rume-ii mwah shiim-nii-kah
Na-nun Jo In Sung imnida Nama saya Jo In Sung Nah-nuun Jo In Sung iim-nii-dah
Kamsahamnida \ Komapsumnida Terima Kasih Kahm-sah-hahm-nii-dah \ Koh-mahp-sume-nii-dah
Choe song hamnida Maafkan saya Cho-eh soong hahm-nii-dah
Hangugma-reul chom hae-yo Saya tak faham bahasa Korea Hahn-guuk-mah--ruhl chome hay-yoh
Ahnyong-hi chumuseyo Selamat malam Ahn-yohng-hee chuu-muu-say-yoh
Anyong-hi kyeseyo Selamat tinggal (tdk akan jumpa lg) Ahn-n' yohng-he kuh-say-yoh
Anyong-hi kaseyo Selamat tinggal (akan jumpa lg) Ahn-yohng-he-kah-say-yoh

Saturday, July 04, 2015

Learn Korean : Annyonghaseyo (1/2)

JOM BELAJAR BAHASA KOREA



Sebenarnya, benda ni dah lama dibuat iaitu bertahun-tahun yang lalu. Jadi sekarang baru teringat nak menerbitkannya. Jadi rasanya ada yang salah sikit-sikit. Jadi kalau ada sesiapa yang tahu, bolehlah beritahu ya.. Kalau tak silap saya, benda ni ditulis mengikut bunyi yang didengar. Bukan mengikut ejaan sebenar. haha
Jadi, sesiapa yang berminat tentang Korea ni, bolehlah cuba untuk belajar perkataan Korea yang simple-simple ni dahulu. Ok, selamat mencuba!!...

Friday, July 03, 2015

Learn Thai : Sawat-dee kap

Assalamualaikum, Ni hao, Konnichiwa, Annyeong, Sawat-dee~~~~

Ini adalah post yang 'berdebu'. Maksudnya telah sekian lamanya berstatus 'draft' tapi lupa nak di 'publish'. haha Dulu-dulu berminat belajar bahasa Thailand sebab bahasa dia lembut. Walaupun tengah marah, bunyi lembut juga. kekeke~~ Jadi, ikimashouyo~

BELAJAR BAHASA THAILAND

Sekarang mari kita belajar bahasa thai, atau ore kelate kato, kecek sie.. hehe...
Ambil yang elok-elok je.. yang tak elok tinggalkan. sebab benda ni adalah dicopy and had been modified by me...
So ,happy learning.. (",)



Thursday, July 02, 2015

Tazkirah : Pelita Yang Terpadam

Nyawa kita diumpamakan api pelita yang pada bila-bila masa sahaja boleh terpadam!!

Kematian adalah lumrah bagi makhluk yang hidup. Tidak ada kehidupan melainkan semuanya berakhir dengan kematian, dan tidak ada kematian melainkan ianya bermula dengan kehidupan. Firman Allah:

    "Tiap-tiap yang bernyawa akan merasakan mati."    (ali-Imran:185)

Pun begitu, hakikat kematian yang difahami manusia adalah 'meninggalkan dunia' yang serba fana. Menunjukkan, selepas kematian yang dimaksudkan dengan meninggalkan dunia, pasti manusia akan dihidupkan balik bagi menyelesaikan segala pembalasan baikk atau buruk yang telah dilakukan oleh manusia.

Wednesday, July 01, 2015

Tazkirah : Hidup vs Mati

Assalamualaikum, Ni hao, Konnichiwa,
Ni hao ma? Setelah sekian lama tak dibasahi hati kita dengan tazkirah, apa kata hayati tazkirah pendek di bawah. Semoga bermanfaat. Teks dibawah ni di 'copypaste' daripada buku. Tapi dah tak ingat tajuk buku.

Hidup dan mati adalah jenis beregu. Ia dicipta berpasangan sebagai ujian bagi mencari siapa yang lebih baik amalannya. Mengingatinya akan menyemai kesungguhan dan meningkatkan daya juang. Ia menyuntik daya jihad, kesungguhan berkorban dan istiqamah demi menuntut  keredhaan Allah untuk lebih berbekal bagi kebahagiaan sesudah mati.

Kesedaran mengenai mati dan hidup ini turut jelas terpancar melalui lafaz dan pengertian doa sewaktu seorang mukmin itu mahu tidur. Berdasarkan terjemahan berikut:

    " Dengan namaMu Ya Allah Ya Tuhanku. Izinkan diriku untuk tidur. Esok, aku nak angkat tubuhku. Kalau Kau pegang dan tahan rohku pada malam ini, maka matilah aku. Kasihanilah daku. Kalau Kau lepaskan, tolong jaga rohku pada pagi esok sebagaimana Kau jaga roh orang-orang soleh yang lain."

Demikian cermatnya Islam. Dengan segala kasihan belas, Allah SWT mengatur hidup kita dengan doa yang mengikat diri setiap hamba-Nya antara mati dengan hidup dan hidup dengan mati. Semuanya bersatu dalam jalinan kesedaran tauhid yang menyerah, mengesakan Allah dalam segenap kesempatan masa dan ketika di sepanjang-panjang waktu.

Tuesday, June 30, 2015

Peta ke Destinasi Sekitar UIA Kuantan

Assalamualaikum, Ni hao, Konnichiwa....

Hari ni saja nak kongsi peta untuk menuju ke destinasi-destinasi daripada UIA ke sekitarnya. Alang-alang saya pun dah tidak berada di situ, eloklah juga kalau pelajar-pelajar di situ dapat rujuk. Saya kongsikan 5 peta destinasi ke beberapa tempat sekitar kuantan. Banyaknya tempat makan la.
Dulu-dulu memang pernah sesat dengan kawan sampai dekat 2 jam pusing dalam bandar. Memang dahsyat! haha tapi lepas tu, nasib baik Allah bagi ilham. Kita kan ada apps Waze. Jadi guna yang tu ja, senang cerita. Memang boleh elak jem dan terus sampai destinasi.

1. Destinasi ke Perumahan IM15. Dekat kawasan situ ada banyak deret-deret kedai makan kalau nak dicuba. Cuma kebersihan tu nampak agak kurang. On the way nak pergi IM15, akan lalu Wisma Belia. Tepi wisma Belia ada City Times hotel. Kat situ ada steamboat murah dan sedap. Tapi kawan kata kena booking dulu sebelum pergi sebab selalu ada majlis malam-malam kat situ.

Sunday, June 28, 2015

Tutorial Jahit Kain A-line

Assalamualaikum, Konnichiwa, Ni hao...

Sempena bulan ramadan 1436 H ni, baru la sempat saya nak update apa yang pernah dijanjikan sejak sekian lama.. iaitu perkongsian tentang cara menjahit kain A-line yang sentiasa dipadankan dengan baju mini jubah. Maklumlah, orang yang tak suka pakai jubah ni suka la baju macam ni. Senang baju 'pecah-pecah' .hahahaha

Jahit kain A-line teramat mudah sampaikan kalau orang expert, boleh siapa 2 helai dalam masa 1 hari. Tapi kalau saya, tak mungkin la sebab letih juga kalau kerja menjahit saja 24 jam. hehe Point nak bagitau kat sini, betapa mudahnya nak jahit. 

Jadi, tutorialnya seperti berikut :

Ni dasar kain A-line. Letak atas kain dan potong mengikut bentuk. Kalau perhatikan betul2, satu dasar (belah atas) tu kertas tu rapat betul, tapi kalau dasar (belah bawah) tu kertas tu semua jarak 1 inci daripada kertas.

Saturday, June 27, 2015

Recipe - Murtabak Daging

Assalamualaikum, Ni hao, konnichiwa....

Kali ini akan banyak post berkaitan resepi masakan yang saya suka makan... opssss... tapi walaupun suka makan, tapi mesti makan seimbang dan berkhasiat dan terkawal dan macam-macam syarat lagi la kan... Jaga makan adalah sebahagian daripada menjaga kesihatan dimana kalau tak sihat, macam mana nak beribadah kan...?

Cuba cek BMI anda normal ke tak? Kalau tak normal, cuba kurangkan carbo dan banyakkan sayur-sayuran hijau serta buah-buahan. Kurangkan makanan manis seperti air overdose sweet macam kat kedai mamak.

Berikut adalah bahan-bahan untuk murtabak.

UNTUK KULIT
  1. Tepung 150g
  2. Garam 1/2 sudu teh
  3. Air secukupnya
  4. Minyak sapi 20g

Friday, June 26, 2015

Recipe - Biskut Famous Amous

Assalamualaikum,

Disebabkan saya suka mencuba masakan baru dan pelbagai variasi, kali ini saya ingin berkongsi cara membuat biskut famous amous. Senang saja rupanya.
Nak jadi cerita, boleh pulak salin resepi terlupa tulis letak tepung gandum. Jadi masa pertama kali bakar, habis cair macam buat kek..! hahaaha lepas tu terus cek semula resepi dan masukkan tepung gandum. Alhamdulillah menjadi. Disebabkan masa bakar ni  dan lewat malam, maka saya simpan saja doh belum dibakar ke dalam peti. Esoknya baru bakar.



Bahan-bahan :

  1. Butter 250g
  2. Gula perang 1 cawan *
  3. Kuning telur 1 biji
  4. Tepung jagung 1 cawan
  5. Serbuk koko 1 1/2 sudu besar
  6. Vico 1 sudu besar
  7. Tepung gandum 1 1/2 cawan
  8. Pelbagai jenis kekacang 1 cawan setiap jenis - Gajus, badan, bunga matahari. Perlu di potong kecik-kecik ikut kesesuaian.
  9. Coklat cip 250g
  10. Bakar selama 20 minit dengan suhu 150oC. Tapi mesti pre-heat dulu oven awal2 ok. 

- Pukul sampai kembang butter dan gula perang.
- Campur kan bahan 3-6 dan gaul sampai sebati.
- Masukkan kekacang dan coklat cip.
- Bentukkan atas dulang. Tak perlu lapiskan minyak sebab tak melekat di dulang pun.

Tadaaaa... ni bentuk dia sebab ikut sudu. Tak guna tangan. Tapi lebih mudah kalau bentukkan guna tangan. Cuma tangan tu bungkus dengan plastik baru tak perlu basuh banyak-banyak kali.
Siap dah... Boleh tahan banyak juga dapat. Boleh dapat penuh empat bekas standard biskut.

However, rasa biskut ni manis. Kalau jenis suka kurang manis, bolehla kurangkan gula. Sebabnya kalau dah masukkan coklat cip banyak banyak banyak, memang jadi manis. Tak elok manis-manis nanti takut berdarah manis bahaya. kekekeke~

Dulu-dulu rajin buat video, tapi sekarang udah capek. Ada 3 video yang masih belum siap. haha.. nanti kan di youtube saya www.youtube.com/shizuneotani 

Jaane~~~

Thursday, June 25, 2015

Recipe - Sweet Spicy Rice Cake (Deobbokgi)

Assalamualaikum, Annyeongg!!!!

Since i like to eat sweet PLUS spicy food, so i have found the delicioussssss korean food which is called deobbokgi. It is healthy because it has vegetable, protein, and carbo. Complete set.

HOW TO MAKE RICE CAKE

Ingredients :
  1. Rice flour 2 cups
  2. Salt 1/2 tsp
  3. Boiling water 1 cup
  4. Oil

Wednesday, June 24, 2015

Pharmacy Community Posting (6/6)

Week 6 Community Posting in  Pharmacy Shop



        Activities this week is mainly continuing the activities done previously. Since there are holiday in between this weekdays, less customers can be observed during that days. The sales usually will be bit slow on that day. When there is less customers, I able to discuss and learn many things with the pharmacist.

        When the medication needed by the customer is not available at the pharmacy, the following steps usually take place. First, the pharmacist will take the order, take the name, phone number, cash deposit from the customer and finally produce receipt of payment. After that, the pharmacist will check in the MIMS book about the availability and price of the item and the company supplying the item. Then a phone call is made to the company to survey about the item and immediately make the order. When the product arrived to the pharmacy, a phone call will be made to the customer.


Tuesday, June 23, 2015

Pharmacy Community Posting (5/6)

Week 5 Community Posting in Pharmacy Shop



Activities this week is mainly about familiarizing in details about the pharmacy and continue the usual activity such as price tagging, observe the pharmacist dispensing to the customers, entertain some of the customers, help filling the ointment into small containers, arrange the items in the pharmacy to maximize the use of space, listen to the sales representative explaining how to promote their product, and get to know with a U** student attached here which majoring in Degree of Biotech.

        One of my activities is get to know with the student from U** named K*****. She will be attached here for 2 weeks in order to learn about the businesses and anything about devices. However, she has already Diploma in Pharmacy and are familiar with many of the drugs. My next activity is doing price tag. Price tagging is the most easiest task but are tedious because need to tag all items in the pharmacy shop. Another more interesting thing activity which I learn so much is about the way to promote the product. The sales rep from Chantiva (Tablet Haruan) teaches the pharmacy sales assistant how to promote their product in order to push up the sales. He make comparison with the Pati Haruan essence whereby the Chantiva tablets has less odour and more easier to carry around. Chantiva can be used for arthritis, pain problem, and minor cuts especially after circumcision. He also reminds not to exceed the dose because hypertrophic keloid may form.


Monday, June 22, 2015

Pharmacy Community Posting (4/6)

Here is for Week 4 Community Posting in Pharmacy Shop



        Activities for this week are observing blood test done by the B***** Laboratories people and auditor’s work, continuing the usual activities such as helping and observing the activities done by pharmacists and sales assistant, and entertain/attend the customers. I also learn how to key-in stock in the computer system by key-in the information regarding supplier name with ID, invoice number, quantity, and unit price (RM).

        The blood test was done XX Month 2014. In the early morning, the customers are seen to come early even before the pharmacy open. Two person from the Laboratories in-charge for the test whereby one for registration and another for withdrawing blood. After around 6 people, they change place/task that they currently doing. Needle 21G size is used and I can see that they can withdraw blood easily by just only one try. After blood withdrawal, the blood is divided into three test tubes containing solution which I think the function of solution is to prevent blood clotting. The biggest needle available is 18G and when the size decreased to 21G, it means decreasing the intensity of pain. From my reading, the main reason of using that needle size is because the RBC will lyse/rupture if the needle is too small. The price of blood test is offered at a half-rate than normal price. There are also free hormone test offer available for 20 early customers which the normal price usually would be RM50. When I ask about why we need to do the hormone test, the person from the laboratory explained that the test will check the oestrogen level in women whether balance or not and therefore intervention can be done early if any problem arise.

     

Sunday, June 21, 2015

Pharmacy Community Posting (3/6)



Continuation for Week 3 Community Posting in Pharmacy Shop

        Activities for this week are calling the customers, continuing stock check,  reading prescription and help dispensing, learn about setting the price for the product, presence of halal certificate for the bovine capsule, doing blood glucose test to the customer, and lastly learning about computerized system.

        Initially at the beginning of the pharmacy, they only use manual system to store the information, for example the amount of product. The drawbacks of manual system are we cannot know the actual progress of selling the product, the exact quantity of products, and if there is any missing item because of pilferage. After some time, the pharmacy manage to have the computerized system. The system is able to manage the stock and data which is more efficient, effective, and easy. Together with the system, there are also maintenance fee required to be paid every year, but if the pharmacy do not pay, they will be charged at a higher rate each time if call for a help.

Saturday, June 20, 2015

Pharmacy Community Posting (2/6)

Assalamualaikum Ni hao Konnichiwa ,

Here is the continuation for week 2 of my diary in community posting. Click here if you have not read for Week 1.



        This week, I learn about the setup of Sdn. Bhd. pharmacy, inventory management in details (has been described in details as in Assignment 1 (Question No. 3), filling cream and liquid iodine into the small containers and beakers respectively, placing the newly received items on display, explore the Prescription book, and also familiarize with the process involved upon stock received. According to the pharmacist, it is not easy to get prescription and there are even some customer who want to keep the prescription by themselves. This is the most challenging part in retail pharmacy. Most of prescription come from private hospitals or specialist clinics. Some of the printed prescription even has fade away maybe because of low quality of ink being printed while some handwriting is difficult to be read.


Friday, June 19, 2015

Pharmacy Community Posting (1/6)

Assalamualaikum, Ni hao, Konnichiwa,

It has been long time i didn't share anything related to my study. May be it is because i don't have time to sit in front of the laptop writing what is in my mind BUT now, i'm free to do so. Alhamdulillah.... I'm actually has finished my undergraduate study in Bachelor of Pharmacy and waiting to work.

Back to the topic,  I just want to share my reflective diary which has been done on community posting at one of the pharmacy. I need to 'work' there for 6 weeks which is around 9.30am until 4.00pm. Of course its tiresome coz its working and need to do lots of work. But its good because you can gain hundreds and tonnes of knowledge everyday.

I love to share my knowledge and experience here since I think others who Google and read my post will gain something which may benefit you. For me, it is a 'waste' if you only keep the thing by yourself. This also does not cost any money (only require your time to write. lol ). Who knows this knowledge may help any of your relatives and also life in the hereafter..? hehe

So many things I can learn which you can read below. Its lengthy and may give you 'tranquilizer medicine' for free. hahaha I have summarized the diary according to 'Week'. This actually require to be submitted to gain marks. Thats why I have wrote it sooooo details. Enjoy reading to the last!

Thursday, June 18, 2015

Recipe - Spice Soy Sauce Beef (Daging Masak Hitam)

Assalamualaikum, here is the recipe to make Spice Soy Sauce Beef or also known as Daging masak Hitam in Malay. This is not the typical taste that you can find at the shop. But you can find this if you eat Kelantanese prepared food. hehehe...

Ingredients needed:

1. 1 bawang besar/ big onion
2. 2/3 bawang putih / garlic
3. 6/7 cili kering / dried chilies
4. 2 batang serai / lemongrass
5. daging / meat
6. kicap / ketchup
7. air / plain water
8. asam keping /

the ingredients from 1 t o4 need to be blender and then tumis until pecah minyak. then put all other things into it.

Then,cook until completely cooked.

Pictures coming soon... as i forget to snap one. haha...

Saturday, March 21, 2015

Problematic Celcom - AutoSubscribe

Assalamualaikum, ni hao, konnichiwa, may peace and blessing be upon you.
Ok today, since i'm on holiday, my mind feels more relax and now, i'm thinking to write this topic. This has been in disturbing me long time ago. I feel so annoyed with celcom.
Here are the stories..
Previously, i always topup my credit with rm50 since i'm on upax which dont have expiry date. One time, about 5 years back, i notice that rm50 gone within 1 week. So, im thinking that maybe i over used. So, i topup again with rm50 and then, after 1 week, i recheck the balance and noticed it is gone..! Omg, since im bit nerd, so, i topup again and the same outcome again.. then that time, i'm thinking of something might have stole my credit silently. and i suddenly remember that there are lot of mms i had received containing food recipes, videos, etc2 which i dont subscribe! so, i didnt even bother to reply stop or read the mms at all. Then i decided to call celcom to clarify things.

Wednesday, January 21, 2015

Recipe - Fruit pudding custard

Assalamualaikum, ni hao konnichiwa..

Yesterday recipe is as follows :
1. Agar-agar - 1/2 cup
2. Water - 10 cups
3. Fruit cocktail
4. Custard powder - 4-6 tbsp
5. Sugar - 1 cup
6. Fruits - chopped into small cube
7. Egg - 2
8. Essence vanilla
9. Condensed milk - 1tin

Heat the agar-agar with water for about 2 hours (because I use not the powder agar). Mix custard powder , egg, essence vanilla, condensed milk together. When the agar is completely dissolved, add custard solution into agar solution and mix until it thicken or boils. Then add in fruit cocktail and let it boils for second time. Lastly, pour into your preferred container and leave it cool before refrigerate. Delicious when it is chill. Mine is not so sweet. Its taste is not sweet as fruit taste (barely taste the sweet) hahaha.. so, if you want more sweeter, add in more sugar..
Jaane...

Sunday, January 18, 2015

Recipe - Baked Macaroni Cheese

Assalamualaikum,  ni hao, konnichiwa...

Today I bake Macaroni cheese. I create this recipe by myself. Hihii.. So, here are the ingredients :

1. Macaroni - 200g (for 4 people)
2. Garlic 6 biji - chop into square
3. Blended chili (cili boh) - 1 table spoon
4. Oregano - little bit
5. Powdered black pepper - little bit
6. Chopped meat
7. Button mushroom - cut into smaller size
8. Tomato puree - 1 medium size tin
9. Tomato - 1 biji
10. Cheddar cheese
11. Mozarella cheese
12. Salt (3-4tsp) & sugar (5-6tbsp)
13. Egg - 1

Saturday, January 17, 2015

Recipe - Fried Banana Cheese

Assalamualaikum, ni hao, konnichiwa.

Today I try to make fry banana cheese.  Here are ingredients :

1. Banana
2. Cheddar cheese
3. Chocolate rice or chocolate chip
4. Margerine
5. Melted chocolate or sweetened milk

So, this is so simple and even I have not try this before. Fry the banana and topping with cheese and others. I make two types : fry and original one. The fried one taste sweeter than original as if you dip in sugar.

My comment : Not so bad but better not to like it too much coz margerine is not good! High LDL loh..  hahaha